Hotellstjärnor – Vad innebär dessa?

Hotellrum

 

Som tidigare redan nämndes så är det viktigt att man lägger ner lite tid på research för hotellet man har planerat att boka. För att få en bättre helhetsuppfattning över standarden och om hur hotellet upplevs av andra kan man ta hjälp av dels hotellstjärnor samt betyg som gäster har gett hotellet.
Vad är det då för skillnad på stjärnor som utgår från gästbetyg och hotellets egna hotellstjärnor? Skillnaden för dessa två olika bedömningar av hotellet är rätt så stor.

Vad innebär de olika hotellstjärnorna?

Hotellstjärnor grundar sig i en klassificering av hotellet och berättar främst om hotellets utbud samt tillgång till olika tjänster. Även om hotellet har 5 stjärnor som är det maximala antalet stjärnor ett hotell kan ha så betyder det inte att det är det bästa hotellet. För att få ett ex antal stjärnor så krävs enbart att hotellet uppfyller vissa krav på utbud. Detta innebär i princip att ett 3-stjärnigt hotell kan vara mycket fräschare, ha trevligare personal och skönare atmosfär än ett 5 stjärnigt hotell men att utbudet av hotellet inte uppnår kraven för att få ytterligare två stjärnor.

Många gånger kan man uppleva att 5 stjärniga hotell kan bli en aningen stela och opersonliga i jämförelse med exempelvis 3 stjärniga hotell som i allmänhet brukar ha en mer familjär atmosfär. Det gäller dock inte alla hotell och så är det givetvis individuellt vilken typ av hotellvistelse man föredrar.

Klassificeringen och kraven för de olika hotellstjärnorna varierar en aning beroende på vilken kontinent man befinner sig och stjärnorna i sig betyder olika i olika länder. En del länder har valt att lägga till stjärnor, det är exempelvis inte ovanligt att hitta 7 stjärniga hotell i Dubai.

Inom Europa så är det den europeiska hotellorganisationen, Hotec som lägger standarden och klassificeringen för de olika hotellstjärnorna. Förutom den europeiska stjärnmärkningen så finns det även en Global hotellklassificering som skiljer sig en aning från den europeiska. Det är även vanligt att charterhotellen använder sig av ett helt eget klassificeringssystem där man följer det specifika landets regler för hotellstjärnor. Charterbolagens hotellstjärnor avviker sig även som oftast från standard hotellstjärnor i bemärkelsen att man har valt att även ta i beaktande kriterier som läge, faciliteter, inredning samt aktiviteter i klassificeringen.

Eftersom kraven för hotellstjärnor skiljer sig en aning från land till land och även utifrån typ av boende så har vi valt att lista upp exempel på kriterier som står i grund för att få tillåtelse att använda sig av de olika hotellstjärnorna.

Exempel på vad du kan förvänta dig av utbudet för ett hotell med fem stjärnor:

• Reception som är öppen dygnet runt
• Tillgång till sviter
• Kostnadsfria toalettartiklar på hotellrummet
• Tofflor och badrock
• Extra kuddar + valmöjlighet av kuddar
• Komfortabla sittplatser i hotellrummet
• Restaurang som serverar frukost, lunch och middag 7 dagar i veckan + bar
• 24 timmars roomservice
• Minibar
• Flerspråkig personal
• Uppbäddning på kvällen samt extra rumkontroller + städservice varje dag
• Transport och limousineservice
• Bagage-, stryk-, tvättservice samt parkeringstjänst.
• Värdeskåp på rummet

De flesta femstjärniga hotellen har även tillgång till pool, bemannat gym, bastu/spaavdelning, AC, exklusive inredning samt underhållning.

Exempel på vad du kan förvänta dig av utbudet för ett hotell med fyra stjärnor:

• Reception som är öppen minst 18 timmar av dygnet samt bemannat dygnet runt
• Restaurang med middagsservering minst 6 dagar i veckan samt bar som har öppet samma antal dagar
• Bekväma möbler på hotellrummet
• Värdeskåp på rummet
• Tillgång till gästdator i allmänna utrymmen och internetuppkoppling i hotellrummet
• Minibar och/eller roomservice
• Dagstidningar
• Syservice
• Hiss

Exempel på vad du kan förvänta dig av utbudet för ett hotell med tre stjärnor:

• Reception som är öppen minst 14 timmar av dygnet
• Privat badrum med toalett och dusch
• Hårtork och spegel
• Bagagestativ
• Arbetsbord
• Radio och TV
• Möjlighet till internetuppkoppling
• Tillgång till tjänster som bagage-, tvättservice samt skoputs
• Hiss

Exempel på vad du kan förvänta dig av utbudet för ett hotell med två stjärnor:

• Tillträde till hotellet dygnet runt
• Gemensamma utrymmen för dusch och toalett samt att 40 % av hotellets rum skall ha privata badrum med toalett/bad och TV.
• Handduk, handfat med tillgång till tvål är obligatoriska i alla rum
• Sänglampa
• Möjlighet till väckning och daglig städning
• Frukostservering alla dagar i veckan
• Centralvärme

Exempel på vad du kan förvänta dig av utbudet för ett hotell med en stjärna:

• Tillträde till hotellet dygnet runt
• Gemensamma utrymmen för dusch och toalett + handduk
• Centralvärme
• Frukostservering alla dagar i veckan
• Möjlighet till väckning och daglig städning